DOLNY ŚLĄSK I DREZNO

31- osobowa grupa koła turystycznego udała się 13 lipca br. (o godz. 6.00) na wycieczkę autokarową na Dolny Śląsk i do Drezna. W drodze do Karpacza zatrzymaliśmy się w Głogowie. Tutaj zobaczyliśmy zamek piastowski, odbudowaną kolegiatę i stare miasto, ratusz, mury. Głogów jest bardzo ładnym miastem. W Karpaczu o godz. 17.00 udaliśmy się do Świątyni Wang – jest to ewangelicki Kościół parafialny w Karpaczu w Karkonoszach, przeniesiony w 1842 roku z miejscowości Vang, leżącej w Norwwgii. Uważany jest za najstarszy drewniany kościół w Polsce, zbudowany z sosnowych bali. Następnie dotarliśmy do Ośrodka „Jagoda”, przy ulicy Nadrzecznej 1 na nocleg (4 noclegi). Po obiadokolacji czas wolny – mogliśmy podziwiać Karpacz.

14 lipca, po śniadaniu, rozpoczęła się nasza dalsza wędrówka, by zobaczyć tzw. Dolinę Pałaców i Ogrodów, czyli unikatowe nagromadzenie w Kotlinie Jeleniogórskiej zespołów parkowo-pałacowych w Siedlęcinie, Karpnikach, Wojanowie, Bobrowie, Łomnicy, Mysłowicach, Bukowcu oraz najlepszy w Polsce, skansen miniatur w Kowarach.

Na terenie parku znajduje się 20 zamków i pałaców, które były siedzibą książąt śląskich, pruskiej rodziny królewskiej (m.in. królów pruskich: Wilhelma III i Wilhelma IV), rodów arystokracji i szlachty polskiej, niemieckiej, czeskiej i austriackiej, m.in. Radziwiłłów, Czartoryskich, Schaffgotschów, Hohenzollerów. Było co podziwiać.

15 lipca – o godzinie 7.00 wyruszyliśmy na całodzienne zwiedzanie z przewodnikiem stolicy historycznej Saksonii- Drezna- barokowego miasta zwanego „ Barokową Florencją na Łabą”, związanego z historią Polski. Zwiedzaliśmy m.in. Pałac Zwinger – klejnot architektury Drezna. Budowę tego kompleksu zlecił w 1709 roku Król Polski August Mocny. W ramach zwiedzania dostępne są: Galeria Obrazów Starych Mistrzów (z zachwytem podziwialiśmy m.in. obrazy Tycjana, Rubensa, Bernarda Ballatto, widzieliśmy także obraz – Madonna Sekstyńska – pędzla Rafaela), Zbiory Porcelany, które uznane są za najbardziej wartościowe i największe na świecie (było co podziwiać, np. kwiaty w wazonie wykonane z porcelany, wyglądały jak żywe) oraz Salon Matematyczno-Fizyczny, w którym podziwialiśmy światowej sławy zbiory historycznych zegarów i przyrządów naukowych.

16 lipca – wyruszyliśmy do Szklarskiej Poręby – drugi po Karpaczu kurort w Karkonoszach. Obejrzeliśmy malowniczo położony na terenie Enklawy Karkonoskiego Parku Narodowego, obejmującego przepiękne przełomowy odcinek potoku Szklarka tzw. Wąwóz Szklarki. W środkowej części wąwozu, na skalnym progu na wysokości 520 m. n.p.m. znajduje się Wodospad Szklarki, spadający w dół kaskadą zwężającą się u dołu i skręcającą spiralnie. Strumień wody wodospadu ma wysokość 13,3 metra. Wodospad Szklarki, jego wyjątkowy urok, był dla nas niesamowitą atrakcją turystyczną. Dalsza nasza wędrówka to Cieplice Zdrój (obecnie część Jeleniej Góry) i Jelenia Góra. Zobaczyliśmy wzgórze Bolesława z wieżą widokową, stare miasto z ratuszem, kamieniczkami kościołem „łaski”. W Cieplicach Zdrój w pijalni wód raczyliśmy się „zdrowymi” wodami. W czasie wolnym wstąpiliśmy na smaczne lody i kawę.

17 lipca – wracając do Bydgoszczy, w Jaworze obejrzeliśmy unikatowy zabytek na liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO na Dolnym Śląsku – Kościół Pokoju – jest to drewniany kościół ewangelicki o konstrukcji szachulcowej. Jest zabytkowym budynkiem sakralnym wybudowanym na mocy porozumień pokoju westfalskiego zawartego w 1648 roku i kończącego wojnę trzydziestoletnią. Budowla powstała z materiałów nietrwałych: drewna, słomy i gliny. Na uwagę zasługuje barokowe wyposażenie wnętrza: ołtarz, ambona, chrzcielnica. Po stronie północnej i południowej wzniesiona po cztery kondygnacje empor. Ten obiekt wyróżnia się na tle historii sztuki europejskiej II połowy XVII w. ze względu na swą unikatowość i wysokie walory artystyczne. Następnie zatrzymaliśmy się w Legnicy (miasto szczęśliwie nie zniszczone podczas ostatniej wojny), pełne zabytków z zamkiem piastowskim na czele i ze śladami pobytu wojsk armii radzieckiej, tzw. Mała Moskwa. Po opuszczeniu ostatniego rosyjskiego żołnierza (16 października 1993 roku) z Legnicy zdołano w ciągu 15 lat zagospodarować całe ogromne mienie pozostawione przez Rosjan, powstała reprezentacyjna dzielnica Tarninów, którą oglądaliśmy. Legnica jest pięknym miastem. Tutaj zjedliśmy obiad, w restauracji mieszczącej się w hotelu „Qubus”.

Dalsza nasz droga do Bydgoszczy trwałą do godz. 21.00. Karkonosze ze Śnieżką, Góry Izerskie – ich piękno, zachwyca panorama, wyjątkowa atmosfera, naturalne piękno przyrody ojczystej długo pozostaną w naszej pamięci. Wycieczka bardzo ciekawa.