Zamek Bierzgłowski - wycieczka
27 czerwca 2022

Nasza 51- osobowa grupa seniorów – słuchaczy Politechniki Bydgoskiej Trzeciego Wieku udała się autokarem do miejscowości Zamek Bierzgłowski, by zwiedzić pokrzyżacki zamek, zbudowany z kamienia i cegły. Początkami sięga poł. XIII wieku. Należy do najstarszych na Ziemi Chełmińskiej. Wzniesiony na stoku pradoliny Wisły był obronną siedzibą komturów zamku krzyżackiego do 1415 roku. Różne były koleje posiadania własności tego zamku. Zachowane grube mury, sucha fosa, przez którą niegdyś przerzucone były dwa mosty zwodzone, są świadectwem obronnego charakteru średniowiecznego zamku. Portalowa rzeźba ceramiczna z około 1305 roku i ostrołukowe sklepienia wewnątrz podkreślają jego gotycki styl. Zamek od 1992 roku oddano kościołowi na własność Kurii Diecezjalnej Toruńskiej. Po kilkuletnim remoncie zniszczonego obiektu od 2001 roku w zamku mieści się Diecezjalne Centrum Kultury.
Nasza  grupa była oprowadzana i zaznajamiana z historią zamku pokrzyżackiego przez panią przewodnik Elżbietę Żeglarską. Byliśmy zachwyceni jej osobowością i posiadaną wiedzą. Towarzyszył jej zawsze uśmiech na twarzy. Wewnątrz zamku pokazała nam odrestaurowaną kaplicę, salę rycerską, salę konferencyjną, salę koncertową, reflektarz pokrzyżacki. Zadawaliśmy pani przewodnik wiele pytań dotyczących zwiedzanego obiektu. Na koniec pobytu w zamku poczęstowaliśmy się zamówionym ciastem (placek drożdżowy – bardzo smaczny) oraz kawą lub herbatą (koszt 15,00 zł).

Następnie udaliśmy się autokarem do Bierzgłowa, by zapoznać się z obiektem Kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. To piękna budowla gotycka, kamienno-ceglana, z około 1300 roku, zniszczona w 1697 roku i rozbudowana około 100 lat później. Zbudowany z przeważającej części z ciosanych kamieni polnych. Jeden z najstarszych kościołów wiejskich na terenie Ziemi Chełmińskiej. Z historią kościoła i wnętrzem zapoznał nas Proboszcz parafii. Wnętrze kościoła nas zachwyciło. Wnętrze kryte jest stropem kasetonowym, podziwialiśmy piękne barokowe ołtarze (główny – bogato złocony oraz dwa boczne), chrzcielnicę i inne ciekawe elementy. Na sklepieniu kościoła, na belce w łuku tęczowym, wisi pochodzący najprawdopodobniej z II połowy XVI wieku barokowy krzyż.
Mieliśmy jeszcze udać się do Wiatraka „Koźlak” w Bierzgłowie, który pięknie odrestaurowany stoi dumnie na szczycie wzniesienia nieopodal centrum Bierzgłowa. Jednak zaskoczył nas ulewny deszcz. Pogoda była deszczowa. Zwiedzając zamek krzyżacki w Zamku Bierzgłowskim mieliśmy szczęście, bo deszcz nie padał.
Niemniej, mimo to wróciliśmy z wycieczki bardzo zadowoleni. Nie wiedzieliśmy, że w naszym województwie, blisko Bydgoszczy, jest tyle historycznych obiektów do zwiedzania.
Dziękujemy Przewodniczącej Rady Słuchaczy za zorganizowanie nam tej wycieczki.